F-Rallisarja

Uutiset

Ilmoittautuminen auki - Reijo Mattila oli nopein!


01.11.2017

Someron UA:n Reijo Mattila osoitti nopeutensa jo ilmoittautumisvaiheessa ollen ensimmäinen F-Rallisarjan vuoden 2018 kilpailija. VW Golf-pilotti oli myös historian ensimmäinen nuottiluokan kilpailija F-Rallisarjassa. Tavoite Mattilalla on selvä.

– Sanotaan nyt vaikka diplomaattisesti, että Mikon (kartturi Mikko Vaahtio) kanssa kolmen nippuun joka kisassa ja sarjavoitto kauden päätteeksi.

 

Ohjelmistosuunnittelijana toimiva 29-vuotias Mattila asuu nykyään Paimiossa. Autourheiluun kipinä syntyi melko pikkuisena poikana.

– Lapsena meillä katsottiin televisiosta paljon autourheilua ja pienelle pojalle riitti aika paljon esikuvia 90-luvulla. Paras kaveri oli kanssa tosi kiinnostunut autourheilusta ja hänen kanssaan pelattiin kaikki mahdolliset Sega Rallyt ja Colinit. Sitten isoveljelle hommattiin joskus vuoden 1997 paikkeilla jokkisauto ja parin vuoden päästä siirryttiin ralliin välikoppa Escortilla. Olin tietenkin mukana huolloissa ja illalla tallilla ihmettelemässä, muisteli Reijo ja jatkoa seurasi, sitten 14-vuotiaana sain oman Peltoauto-Escortin. Kun täytin 16 vuotta, niin talliin hommattiin välikotelo kenttiläinen Ford Escort 1600.

Pari vuotta mitä sillä kierrettiin sprinttejä. Se oli aikamoista luonteen kasvattamista MR2:sten, Corollien ja Civicien joukossa. Mutta ne Escrotilla hinkatut jokkisratakilometrit palkittiin, kun siltäkin ajalta jäi pari pyttyä kaappiin. Sen verran paljon homma kiinnosti sitten ja näytti sujuvan, että aloitin 2006 talvella oman ralliuran veljelle hankitulla VW Golfilla. Sitä tarinaa riittääkin sitten tähän päivään asti yhden romaanin verran, naureskeli Mattila.

 

Reijo lähti F-Cupiin ensimmäisen kerran jo vuonna 2007.  

– Vuosi meni B-junnuissa, sitten vuosi 2008 A-junnuja ja kolmena seuraavana oli vuorossa yleinen luokka. Sarja oli silloin todella kovatasoinen

ja pärjätäkseen sai yrittää oikein kunnolla. Yleisöä riitti todella paljon ja meininki oli hyvää niin kabiinissa kuin sen ulkopuolellakin. Silloin sarja toimi todella hyvänä ponnistuslautana ja koetinkivenä siirryttäessä eteenpäin. Hyvien sijojen myötä kiinnostuivat niin sponsoritkin kuin yleisö tällaisesta uudesta tulokkaasta. Silloin JunnuSM oli pelkän rahamiesten Honda-luokan maineessa ja F-cupilla oli paljon kovempi status ainakin omassa mielessä

 

Uudistunut F-Rallisarja toi mukanaan nuottiluokat.

– Valinta paluusta oli selvä. Haluan ehdottomasti tuoda takaisin oman panokseni sarjan statuksen nostamiseen sille kuuluvalle tasolle riippumatta siitä mitä luokkia sarjassa ajetaan. Mielestäni F-Rallisarja pitäisi olla se "Vetomiesten" sarja jatkossakin, vahvisti Mattila.

 

Kysyimme Reijolta myös mitä jäi mieleen Cupin ajoilta.

– Junnuissa pärjäsin kisoissa aikanaan todella hyvin, mutta parin kaadon ja teknisten vikojen takia se ei näkynyt sarjassa.  Yleisessä luokassa olisi 2010 ollut sarjassa mahdollisuus varmaan kolmen joukkoon, mutta Jämsän Talvirallissa jäätiin Rantasalon taakse sumaan ja Heinolassa kesällä vaihtui viimeisellä pätkällä kolmassija kauas taakse, kun takajarrusatula tuli vanteesta läpi. Paras yksittäinen saavutus on varmaan 2013 F-Cupin yleisen luokan johtopaikka Rantarallissa kahden ensimmäisen pätkän pohjien jälkeen. Tulin ajamaan tuon yhden kisan Suomi Cupin mestaruuden jälkeen, kun saatiin osallistua sarjan ulkopuolisena ja ajettiin numerolla 35. Neljännellä ja viidennelle pätkällä sitten tuli pimeys kun kärki sai vetää hämärässä ja Ojalan Jarkon (#36) kanssa jäätiin taistelemaan kolmannesta sijasta kahdelle viimeiselle pätkälle. Toiseksi viimeinen pätkä oli alun 500 metriä lukuunottamatta täysin tuttu Paistanojan pätkä. Sen puolen kilometrin aikana päätiin vetää Golffin syvälle ojaan, eikä se sieltä noussut. Jarkko kuitenkin päätti pistää Seijaisilla vielä paremmaksi laittamalla Bemarin korinvaihtoon, jolloin Kuhanen otti kolmannen sijan, selvitti Mattila.

 

Mikä on mielestäsi mukavin ja sävähdyttävin muisto F-Cupista/sarjasta?

– Aikanaan olin anellut samalla kesätyöpaikalla Somerolla vakkarina ollutta Mattilan Tommia(ei sukua) vakikartturiksi. Hän sitten lopulta kovana penkkaseuraajana meni rallitutkintoon ja istui ensimmäistä kertaa vierelle 2007 F-cupin Porin osakilpailuun. Kolmannelle ja viimeiselle pätkälle lähdettiin B-junnujen kolmannelta sijalta ja meinasin että nyt tyrkätään voittoon Tommin ekassa kisassa. Sinne se kisa sitten päättyi puoli kilometriä ennen pätkän maalia kunnon junnupaikkaan auto katolleen.

 

Lähetä terveiset kilpakumppaneille ja miksi heidän kannattaa lähteä mukaan.

– Ehkä haluaisin lähettää terveiset ensin niille kuskeille, jotka empivät nuottiluokkaan mukaan lähtemistä. Kaikkein koukuttavinta itselle nuotista ajamisessa on se, että saa aina ajaa rennosti, niin lujaa kuin uskaltaa ilman. Ei heti tarvitse miettiä onko Kaljahattumies seuraavassa mutkassa liinan kanssa odottamassa. V. 2010 Xeroxissa ajettiin Hapulahden Pasin kanssa kolme päivää kisaa, ja saatiin eroa toisiimme alle viisi sekuntia. Molemmilla oli todella hauskaa, kun ajettiin vuorotellen nopeammin. Jos se sitten puskaan menee, niin ainakin sitten saa katsoa vain peiliin, naureskeli Reijo. Classicciin lähteville kanssa ehdoton hatunnosto, sillä F-cupissa oli kaikki vuodet paras henki mitä missään muussa sarjassa porukan kesken.

 

Ketä haluat haastaa mukaan!

– Haasteen nuottiin lähtemiselle laittaisin ainakin Toofaastille (Antti Tawast), sillä jonkun pitää olla kakkonen. Samulin (Nevä) kanssa on aina kiva kisata tosissaan. Ilmon (Lario) Bemari sytyttää naiset. Mika Rantasalo voisi korvata sen Jämsän suman. Vieläkö Jaskalla (Nuorala) on Volvo, jolla ajoi Tampereen SM:ssä Siitamalle yleiskilpailun kolmanneksi kovimman ajan? Tero Salminen ja Volvo on aina kova yhdistelmä. Olli Lavikaiselle vois joku ostaa taas ralliauton. Edgarin (Wirtanen) ja (Antti) Nokkasen revanssi. Jari Kihlmanilla on aika kovia Bemareita tallissa. Hirvosen Vesaa ja Kauppisen Mikkoa Bemareilla en ehkä halua mukaan, kun ne menevät aivan liian lujaa. Satavarmasti löytyy myös muitakin kovia rattimiehiä, joiden kanssa saataisiin kovat kapinat aikaiseksi! Olisihan se aikamoinen tunnelma, startata tällaisen kavalkadin kanssa 20.1 Kaavilla F-rallisarjan mestaruudesta.   

 

Mattilalla vauhdissa mukana!

Lounais-Suomen Verkonrakennus, Konetoimi Jani Fonsell, Tammelan Tasorakennus, Sälekarin Kirjapaino, Forssan Tehokansi, SF-Katsastus Salo, Hydro-Osa Finland, remoteMX, Huoltomestarit, Teeriharju, Tainan Tilit, Someron Konevuokraamo, Benecars, Someron Säästöpankki, Rengasmarket Somero, Automaalaamo Piekkala Seppo, MH Huolto-Osa, PF-Koneurakointi, Timo Korkalainen, Konehuolto Arto Uotila, Vesijohtoliike Veljekset Tammi.  

 

Kuva: Reijo Mattila - Mikko Vaahtio vauhdissa Turun Suomi Cupissa syyskuussa 2017. (Marko Koivunen)


Takaisin uutisiin