F-Rallisarja

Uutiset

Kari Salminen siirtyi ratin taakse 13 vuoden kartturikokemuksella


06.01.2018

– Äärimmilleen viety tekniikka on kiehtonut minua aina. Ajoin harrastekartingia kersana, sitten motocrossia, jäärataa, ratapäiviä, katuautoja ym. Viimeiset viisi vuotta on mennyt kaksimoottoristen, yli 1000 heppaisten nopeiden veneiden kanssa sekä kilpa Bemaria rakentaessa. Neljä vuotta tein useita kilpamoottoreita tutuille. Olin myös Mattilan Hannulla kartassa vuodesta 2004. Ajoimme yli 60 rallia. Oli selvää, että oma kilpa-auto oli saatava. Vihdoin viime vuonna se oli mahdollista! Autourheilusta innostui myös kihlattuni, joten kartturin löytäminen ei ollut vaikeaa, näin jutteli junnujen luokassa 6 ajava Kari Salminen, joka toimii yrittäjänä, toimialana ovat raskaan kaluston moottorit, vaihteistot, sähköt ym. speciaalihommat. 32-vuotias Kari vaikuttaa Valkeakoskella.

 

 Valoja tarvitaan myös Kaavilla 20.1.2018 (Marko Kyöstilä).

 

Karille Cup on tuttu kartturinpenkiltä.

– Cupia ajettiin Hannun kanssa muistaakseni 2006 – 2010. Välillä kierrettiin hieman junnu SM:ää. Kyllähän siellä kaikkea sattui ja tapahtui. Muutama palkintokin käytiin pokkaamassa. Itse olen ajanut vasta kauden 2017 ja yhden F-rallisarjan kisan, Heinolan. Se päättyi vaihteiston hajoamiseen EK-kakkosella. Kartturiaikoina sattui kaikenlaista. Pahin kaikista oli 2009 kesän avauskisassa Uudessakaupungissa. Ajettiin Starlet nypystä nokan kautta nurin, löin pään sillä seurauksella että heräsin tuntien päästä Ukin keskussairaalasta vailla lähimuistia. Sieltä lähetettiin lanssilla TAYSsiin ja Tampereella totesivat normaaliksi ja himaan. Onneksi ei pysyviä vammoja. Toyotaan jäi pysyvät vammat.

 

 Perheen yhteinen harrastus.

 

 

Miksi päätit lähteä F-Rallisarjaan?

– F-Rallisarja tarjoaa sitä, mitä minä harrastajana voin vaatia. Enää, jos koskaan, on turha haaveilla nousujohteisesta urasta aivan huipulle saakka. On hienoa, että Suomesta löytyy rento sarja, missä ei tarvitse käyttää kaikkia rahoja luokiteltuihin tehtaan tekniikkapaketteihin ym, vaan voi suunnitella ja kehittää suhteellisen rajuja kilpa-autoja itse. Säännöt, tai niiden puute, mahdollistaa mielenkiintoisia ratkaisuja ja viivalla on monipuolista kalustoa.

 

 Sora lensi Keravalla toukokuussa 2017. (Marko Kyöstilä).

 

 

Kari lähtee maltillisin tavoittein kauteen.

– Tavoitteeni on ajaa ehjä kausi, päästä maaliin jokainen kisassa sekä saada autoa ja miestä kehitettyä nopeammaksi. Peltitöitä tai koneita tehdessä eivät ajotaidot oikein kehity. Toki kymmenen parhaan joukkoon junnuissa kauden lopuksi haluaisin ehtiä, summasi Kari ja jatkoi, ralli on parasta ratin takaa, ei penkalta. Kaikki ajamaan, vaikka olisivat mukana pienellä budjetilla, käytettyjen renkaiden ja osien taktiikalla. Pääasia että kuskeja on paljon ja sarjasta tulee mielenkiintoinen.

 

 

Karin menossa mukana ovat:

Voltek Oy, Kuljetusliike Matti Janhunen Oy, Heikki Mattila Ky, ST-Autokeskus Oy ja Special Tuning Harinen

 

Pääkuva: Kari Salminen aloitti kuskina viime vuoden alussa. Kuva on Rengosta tammikuulta 2017. (Marko Kyöstilä).


Takaisin uutisiin