F-Rallisarja

Uutiset

Markus Hellström: Viimeksi kellotetulla pätkällä tuli pohjat. Siitä oli tarkoitus jatkaa Hankasalmella


21.01.2019

Siinä se nyt on. Uusi auto teippausta vaille valmiina viivalle lauantain testeissä. 

 

Ensimmäisestä nuottiluokan mestaruudesta käytiin mahtava koko kauden ajan. Pääosissa kultataistelussa olivat Kosti Katajamäki ja Markus Hellström. Viimeiseen osakilpailuun lähdettiin Katajamäen johtaessa Hellströmiä kahdella pisteellä. Hellströmille olisi noussut mestariksi voittaessaan Katajamäen.

 

AKK:n mitaligaalassa jäi yksi askelma saavuttamatta. Nyt tavoite on selvä. (Kuva Toni Ollikainen)

 

Hyvin päätöskisa alkoikin. Samalla kun Katajamäki kärsi jarruongelmista, oli Hellström avauserikoiskokeella nuottiluokan luokan nopein ja samalla Katajamäkeä 12,6 sekuntia kiireisempi. Sitten se sattui, Volvo heilahti selälleen.  

– Se oli virheiden summa. Kun vauhtia oli 150+, niin ei sitä pystynyt enää hanskalla korjaamaan. Yhtään katsojaa paikalla ei ollut ja päästiin autosta uloskin vasta, kun Reijo Mattila oli ohittanut paikan. Onneksi henkilövahinkoja ei tullut, mutta kori menee vaihtoon. Harmi, että mestaruustaistelu päättyi näin. Kausi oli kuitenkin komea ja oli hieno taistella Kostia vastaan, kiitteli Hellström epäonnestaan huolimatta, ja maistui sen hopeakin, kun oli kaaduttu ns. saappaat jalassa.

 

Auto uusiksi

Volvo kärsi niin mittavat vahingot, että kaikki piti aloittaa alusta alkaen.

– Siinä kun penkalla katseltiin autoa, niin pohdittiin asioita. Olin hommannut pari hyttiä Nuoralan Jaskalta, joista toinen jäi Ruottusen Jonnille. Illansuussa soittelin Jonnille, että nyt pitäisi hakea koppa. Jonni, joka oli myös ajamassa päätöskisaa, tuumasi, älä nyt tuntiin tule, kun en ole vielä kotona, naureskeli Hellström.

Auto oli purettu viikossa ja jo seuraavana sunnuntaina koppa matkasi jo Lempäälästä Saloon.

– Auto tehtiin pitkälti samalla kaavalla kuin edellinen. Itse pakersin korityöt kaaria lukuun ottamatta. Toki siinä apua tarvittiin ja sitä saatiin, kiitteli Markus.

 

Kuin pakasta repäisty. Hieno on Hellströmin ja Järven konttori.

 

.. ja vielä parempi

Auto olisi ollut valmis selvästi nopeamminkin.

– Halusin tehdä muutamat asiat vielä paremmin kuin ennen. Varsinkin sähköpuolella tehtiin parannuksia ja autosta haluttiin ottaa kaikki ylimääräinen paino pois. Siinä kyllä sitten paloi aikaa, tunnusti salolainen.

Kone kävi Bengans Racingillä Ruotsissa. Kone tarkastettiin ja se oli kunnossa. Voimansiirrosta vastasivat Särkikosken Kimmo ja JS-Voimansiirto. Laakson Pete Hollolasta oikaisi iskarit ja laittoi ne kuntoon. Sitten riitti kasaamista.

– Huipputyötä kaikilta toimittajilta ja samalla lähetän isot kiitokset Pirkanmaan suuntaan Nuoralalle, Ruottuselle, Inkilälle ja Sinkkosille. Sitten erityiskiitokset Järven Tapiolle, Nikkasen Pasille ja Paanasen Timolle, eikä tietenkään voi unohtaa paikallista huoltoryhmää ja muita mukana olleita, joita kyllä riittää.

 

Maalamon huippusuoritus

Ilman Meriniityn Automaalaamoa homma ei olisi onnistunut. Sen lisäksi, että he tekivät jälleen loistotyötä, he pystyivät joustamaan aikatauluissa ja siksi olemme valmiit viivalle Hankasalmella, selvitti Hellström

 

Kiitos kotiin

Viimeiset, mutta ei vähäisimmät kiitokset menevät sitten kotijoukoille.

– Olen joutunut kiireisen loppuvuoden sekä alkuvuoden olemaan melkoisen itsekäs. Ilman kotijoukkojen ymmärrystä ei tämä olisi millään toiminut. Todella iso kiitos heille, Markus kiittelee.

 

Eka testit

Viime lauantaina olivat sitten vuorossa ensimmäiset testit.

– Otettiin auto rattailta. Hieman lämmiteltiin ja sitten vetoja. Ajoin nelisenkymmentä kilometriä. Hieman säädeltiin jarrua, mutta hyvältä tuntui. Ajat menivät sekunnin sisään, joten kaikki tuntuivat olevan kunnossa. Kun ei ollut muita mukana, niin vaikea oli verratta niitä muihin. Lopuksi voisin todeta. Viimeksi kellotetulla pätkällä tuli pohjat. Siitä oli tarkoitus jatkaa Hankasalmella.


Takaisin uutisiin