F-Rallisarja

Uutiset

Nuottiluokka herätti Tomi Rönnemaan mielenkiinnon


10.11.2017

Tomi Rönnemaan F-Cupin muistot ajoittuvat vuosituhannen vaihteeseen, vuosille 1999 - 2001. Nyt lietolainen tekee paluun F-rallisarjaan 17 vuoden tauon jälkeen.

– Pisteille päästiin, mutta lopputuloksissa jäätiin kympinsakin ulkopuolelle. Muistoina näistä vuosista jäi suuret osallistujamäärät joka luokassa ja saimme paljon hyviä kavereita. Kaudelle 2018 lisätty nuottiluokka F-rallisarjaan herätti kiinnostuksemme.

Kukkaron nyörit eivät kestä tyrkätä pimeään. Tavoite on päästä joka kisassa viidensakkiin omassa luokassa.

 

39-vuotias Rönnemaa sanoo olevansa itseoppinut autonasentaja, joka työkseen tekee asuntoautojen ja -vaunujen kolarikorjauksia ja huoltoja Turun Ajovaruste Oy:ssä. Kimmoke autourheiluun tuli salama kirkkaalta taivaalta.

– Rasvatessani pihalla Joponi ketjuja 90-luvun alussa, hörähti naapurin tallista vanha koppainen ralli-Escort käyntiin. Siinä silmänräpäyksessä huomasin polkevani kohti testipätkää. Kun rallikärpäinen puraisi, mikään ei estäisi haavettani. Ammatti ralliautoilun parista ois ihan jees. Sormet

rasvassa ja peukku keskellä kämmentä peltoautoja ja mopoja rassatessa, mahtavimman tunteen sai kuitenkin naapurin veljesten Escortin kyydissä, tällainen on saatava itsellekin joskus.

 

– Koitti syksy -97. Keltasesta Palstasta, paljon ennen nettiautoa saatikka rallinettiä, löytyi sopivan hintainen hyvä välikoppa "Esco". Pienen koeajon ja puhelin konsultaatioiden jälkeen kaupat lyötiin lukkoon. Tarkempien tarkastelujen jälkeen kotona kaikki eivät välttämättä olleet, niin kuin olin kuvitellut, mutta mitä sillä väliä, äkkiä rallitutkintoon sekä sponsoreita haalimaan ja testaamaan. Into oli kova, Vatasen vauhti mutta omat kädet aiheutti päänvaivaa, naureskeli Rönnemaa ja jatkoi, ryttyjä tuli mutta B-juniorin haave, eka pokaali saavutettiin -99 Rantarallista. Se oli hieno muisto alkuvaiheista. Kuukausi myöhemmin testatessa Escortin ajolinjalle osui ojarumpu, ja auto otti täydestä laulusta horisontaalisen häiriön. Seurauksena olivat viisi tikkiä päähän ja auto entiseksi. Tekisinkö uuden vai lopettaisinko, no tietenkin tein uuden, ei sitä noin vain lannistuta.

 

Seuraavaksi oli vuorossa F-Cup. 

– Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Yöt ja päivät, kolme kuukautta,

rakenneltua auto saatiin valmiiksi. F-Cupin sarjan ekaan kisaan uudella autolla, ei ollut mairittelevaa. Vauhti kasvoi kokoajan ja lasivitriiniin kertyi pystejä mukavasti. Pääsin alueelliseen rallivalmennukseen ja meno maittoi. Rallin ajamista ei keskeyttänyt edes vuoden rauhanturvaaminen Kosovossa, päinvastoin. Hommasin kotitalliin uutta kalustoa vaihto. Upea Honda Integra Type R löysi minusta uuden käskyttäjän ja sarjaksi valitsin nuorten SM:n, selvitti Rönnemaa.

 

– Etuvedon niksejä opetellessa lohtua tuli vuonna 2004. Olin kokonaispisteissä kymmenes tasapistein Joonas Lindroosin kanssa. Sarja oli erittäin haastava ja kovatasoinen. Vastapainoksi pääsin tuuraamaan kartturin paikalle F-Cupin yleisen huippuvauhtiin. Lopputuloksena siitä oli kaupankäyntiä kaluston vaihdoksesta takavetoiseen GT-Corollaan. Kaupat lukittiin ja palattiin juurille eli " äffään" ja takavetoisuuteen, kertoi Rönnemaa paluustaan.

 

Sitten pikkuhommia.

– Uutena haasteena 2006, kiersin viisi MM-rallia Pinomäen Kallen huollossa upeita kokemuksia saaneena. Tulihan siinä haave toteutettua. Ensimmäisissä markkinointi esitteissäni olin asettanut tavoitteeksi ammatin saavuttamisen kymmenen vuoden sisällä ralliautoilun parissa. ei ollut pötypuhetta, kahdeksan vuotta siinä meni. MM-ralleista tuli myös kipinä itselle ulkomailla ajamiseen. Ensimmäiseksi valittiin Saaremaa-ralli Virossa. Päätös lähteä lahden taakse ajamaan ei ollut huono. Tapahtuma hienosti järjestetty ja organisoitu, oman VIP bussilastin kannustamana uutta pontta rakkaalle harrastukselle, Rönnemaa jutteli ja jatkoi, Viron kisoista on blakkarissa useita luokkavoittoja, karvaita keskeytyksiä. Kohokohtana on joka vuotiseksi muodostunut VIP-retkueemme Saaremaa-ralliin, ”tere tulemasta reisil!” Sijoituksellisesti paras kilpailuni on mielestäni vuoden 2010 Viljandi-ralli. Olin kokonaiskisassa 13, E ryhmän voitto ja luokkavoitto. Palkinnoksi oli kokonainen sika kotiin tuomisiksi. Kuka on väittänyt autokilpailuissa on aina " pilkki" palkintona. Erityiskiitokset huippusaavutuksesta menevät Timolle, Jyrkille ja Antille.

 

 

 Tämän vuoden Tahko-rallissa Tomi ajoi Suomi-Cupin kakkoseksi. (kuva Marko Kyöstilä)

 

– Nyt on vuorossa 0-autoilua ja satunnaisia kilpailuja Suomessa ja E-ryhmää Virossa. Ajamisen lisäksi kartturointia eri kuskien kyydissä ja mahdollisuuksien mukaan kavereiden huollossa, VIP-matkan järjestämistä ja seuratoimintaan osallistumista. Autourheilun lisäksi salibandy ja jääkiekkoa kuuluu kuljettajan vapaa-aikaan. Vuodessa tuppaa vaan olemaan liian vähän päiviä, Tomi kertoi vapaa-ajan tekemisistään.

 

– Näyttää F-rallisarja saavan sen arvostuksen, näkyvyyden ja osallistujamäärään joka sarjalle kuuluu. Olisihan se kivaa ajaa Samuli Nevää ja Rantasalon Mikaa vastaan. Laaksosen Juha olisi myös hyvä mauste sarjalle, haastoi Tomi lopuk

 

Tomi menoa voi seurata facebookissa

https://www.facebook.com/ronnemaaracing/

 

Menossa mukana:

Louhintaliike Mäkinen Oy, HPP Tekniikka Oy, Kattopollari Oy, Solupak Oy, Turkutalo Oy, FLH (Forssan Lava ja Huolto Oy), Kuljetus V.P.Rousku, VR Kaivuu, Liedon Venepalvelu Oy, WP Katsastus Oy, Koskinen Yhtiöt Oy, Erander.fi, LVI Kallio sekä ASV.fi

Pääkuva: Tomi Rönnemaa vauhdissa toukokuussa 2017 Teijo-Talot -rallissa. (Kuva Marko Kyöstilä)


Takaisin uutisiin