F-Rallisarja

Uutiset

Tulokas-Cupin mestaruus Aku Kaukoluodon tavoitteena


11.11.2017

– Tavoite on ajaa Tulokas-cupin mestaruus! Toki kovia ukkoja siellä on vastassa, mutta se on tavoitteeni. Koska kokemusta ei ole vasta kuin parin rallin verran, niin toinen tavoite on nostaa kauden mittaa vauhtia, näin juttelee juuri Kouvolasta Kangasalle avovaimonsa kanssa muuttanut 32-vuotias Aku Kaukoluoto. Aku työskentelee myyntijohtaja HVC Asunnot – nimisessä yrityksessä, joka tarjoaa kalustettuja asuntoja yrityksille.

– Vaikka muutinkin pois Kouvolasta, niin toki sydän sykkii aina Kouvolan "musta-oranssia verta". Mies voi lähteä Kouvolasta, mutta Kouvola ei koskaan miehestä!

 

 TGS:n miehiä.

 

Heti ilmoittautumisesta silmään pisti ilmoittaja, joka TGS Worldwide. Näin Gardemeisterin Toni tallissa riittää F-rallisarjasta kansainväliselle tasolle saakka.

– Isäni istui aikanaan kartturina Petri Klaavulla ja oli myöskin tukemassa silloin nuorta (nykyisin miltei eläkeikäistä) Toni Gardemeisteria sponsorin roolissa. Oli pikkupoikana hienoa katsoa, kun "meidän" firman mainokset koristivat Garden Opel Asconaa, naureskeli Aku.

 

Isästä puheen olleen Akun tarina toistaa niin monen muun ajautumista autourheilun pariin.

– Lapsena isäni vei monesti minut ja molemmat pikkuveljeni katsomaan niin jokkista, rallisprinttiä kuin myöskin rallia. Sieltä se innostus on syttynyt. Taitaa olla aika perinteinen tarina miltei jokaisen tämän harrastuksen parissa olevalta. Mutta näinhän se menee eli mitä nuorena pääsee kokemaan jatkaa matkaa myös vanhemmalle iälle. Tarinat eivät kuitenkaan mene aina kuten elokuvissa, vaan nuorena poikana jouduin katsomaan, kun isäni haudattiin auto-onnettomuuden takia. Ei sitä nuorena tajunnut, että nyt voi heittää hyvästi haaveille ajaa rallia heti, kun saa ajokortin, muistelee Aku isän kanssa vietettyä aikaa sekä isoa menetystään.

 

  Peurunka-rallia valoilla.

 

– Tietysti sitä silti haaveili, että heti kun ikää on 15-vuotta niin aloitan jokkiksen ja sitten rallin pariin, kunhan saa ajokortin. Elämän realiteetit kuitenkin monesti tulevat vastaan. Tätä harrastuksen aloittamista sai odottaa aina vuoteen 2017.  Toki pönttöilyyn sain rahat 14-vuotiaana kasaan äidin lompakolta, kesätöitä tehden ja sponsseilta keräten. Itse en todellakaan ole mikään autojen rakentaja, vaikka tahtotila oppia uutta onkin kova. Jokamiesluokan ajaminen nuorten luokassa ei olisi onnistunut ilman Oula Kykkästä eikä etenkään Savolaisen Pekkaa. Isot kiitokset siis heille, kiitteli Aku ja jatkoi, polte rallista kuitenkin on pysynyt mukana koko ikäni. Ensimmäisen kisan istuin kyydissä heti 18-vuotiaana naapurini Jani Räbinän kyydissä. Sinä vuonna tuli sääntömuutos, että juniorit saavat lukea myös nuottia ilman nousupisteitä, näin ollen ensimmäinen kisa oli heti paperista ajettu Pirelli-ralli. Tämän kisan jälkeen on istuttu kyydissä, ajettu harvakseltaan jokkista ja toimittu myöskin toimitsijatehtävissä mm. SM O.K. Autorallin ratamestarina. Eniten aikaa kuitenkin on vietetty penkalla sekä rallireissussa maailmalla kavereiden kanssa.

 

– Nyt vuosia myöhemmin haave ja unelma ajaa rallia on toteutunut. Tästä järkyttävän suuri kiitos Korhosen Jannelle ja hänen isälleen Hannulle. Ilman tallia, tiimiä ja tietotaitoa jäisivät minun ajamiset pleikkaripeleihin, kiitteli Aku.

 

Miksi päätit lähteä F-Rallisarjaan?

– Kohtaniemen Joni sitä tuossa heitteli ajatuksia sarjasta ja tulevista muutoksista. Nämä kuulostivat minun korvaan hyvältä, sekä se tekemisen meininki, että kokeillaan ennakkoluulottomasti uutta, antoivat lopullisen buustin lähteä mukaan. Myyntimiehenä tiedän, että on tärkeää tuntea tuotteensa ja olla aidosti innostava. Jontun kohdalla kuuli äänestä jo että mies ei meinaa (tälläkään kertaa) pysyä housuissaan. Mietin, että tässä minäkin haluan olla mukana! Tällä kertaa kilpailijana ja kenties joskus myös taustajoukoissa. Alun perin tarkoitukseni oli ajaa Rallin juniorimestaruussarja, mutta nyt päätös kuitenkin kääntyi F-rallisarjaan. Toki voi olla, että ainakin muutamassa kisassa käyn kokeilemassa vauhtia myös Junnu SM:n puolella.

 

  Tuliset paikat JariPekka rallissa.

 

Vaikka Aku ei olekaan ajanut itse aikaisemmin F-Cupin/rallisarjan kisoissa, on hän kuitenkin ollut mukana kartturina.

– Yhtään kisaa en ole vielä itse ajanut äffää, mutta kyydissä paras saavutus on ehdottomasti Uusikaupunki 2011 kun voitimme Janne Korhosen kanssa B-junioreiden yleiskilpailun Starletilla. Mukavin muisto on ehdottomasti tuo Uudenkaupungin rallin B-junnujen yleiskilpailun voitto Janne kyydissä. Silloin vain kaikki natsasi ja auto toimi hienosti. Toki tuuriakin oli matkassa, kun myllättiin ruusupuskat talonpihassa ja loppupätkästä vielä kokeilimme vanteen kestävyyttä isoon maakiveen jätössä. Saman kauden osalle osuu myös se sävähdyttävin muisto eli Heinolassa ajettu Neste Jari-Pekka ralli. Ensimmäinen erikoiskoe meni penkin alle ja kakkoselle lähdettäessä päätimme että nyt hyökätään. Tie oli minulle tuttu sillä samaa pätkää oli hinkattu useana vuonna peräkkäin. Parista runkipaikasta Jannea muistutin lähdössä sekä paikkaan tultaessa. Nyt kuitenkin vauhtia pykälä liikaa, Starlet nurin ja sinnehän se paloi maan tasalle. Onneksi meille ei käynyt kuinkaan. Peltiähän aina saa, muisteli Aku.

 

Ketä haluat haastaa mukaan!

– Koska meidän tallissa on toinenkin Opel Astra ja kunnianhimoinen kuljettaja, jolta ei ainakaan uho lopu kesken, niin haastan heti alkuun tallikaverini Janne Korhosen. Nuottiluokka odottaa ensimmäistä mestariaan! Näin KooKoon vankkumattomana kannattajana haastaan mukaan Saipan fanipojan eli Ari-Matti Rikkisen. Paljon on melua ja nyt olisi hyvä paikka lähteä ajamaan vaikka nuotista äffää. Muutoinkin toivon, että harrastuksen vasta alkumetreillä olevia kuskeja, iästä riippumatta, tulisi sankoin joukoin mukaan. Tiedän että Tulokas-cup mestaruus on periaatteessa jo annettu Volvoa kuskaavalle Matti Rinteelle, mutta ei anneta Öky-Volvon pilata muiden harrastusta.  Näin ollen toivon, että Tulokas-cuppiin lähtisi mukaan ainakin Petri "youtube" Seppänen, Arto Petlin, Timo Kangastie ja Kaakkoisrallissa uransa aloittanut Niklas Karlen.

 

Ja lisää, jotka Aku haluaisi nähdä mukana.

– Muutoinkin olisi hienoa nähdä paljon autoja kisoissa. Eli haastan/toivon, että mukaan tulisivat luokasta riippumatta seuraavat sankarit; Kristian "runki" Kärpänen, Juho "voittamaton" Puumalainen, Sami Grönthal, Ilmo Lario, Jere Rekola, Toni Gardemeister, Jouni Nurmi, Ville Haarala ja Pasi & Pentti Tiainen. Nimilistaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään, sillä kuskeja meillä Suomessa riittää. Koska tätä Tulokas-cup voittoa voi tavoitella vain kerran, niin heitän haasteen jo vuodelle 2019, jolloin näen että kartturini Kristian Temonen lunastaa lupaukset. Toivotaan että Krisun Opel ja mies ovat tikissä tuolloin.

 

Aku menoa vauhdittavat:

Rusnakone Oy, HVC Asunnot, Tilaustaksit Sydänmaanlakka, Veikon Kone Kuusankoski, HK Powers, Janne Korhonen ja TGS Worldwide.

 

Pääkuva: Aku vauhdissa Pirelli-rallissa (Marko Kyöstilä)


Takaisin uutisiin